منتديات محبى سيناء
الصحراء هي من ذهب اليها ذلك الطفل اليتيم الذي اعطى للحياة معنى وقيمة
الصحراء من حضنت نبي الامة محمد عندما كان في احضان السيددة حليمة السعدية فهنيئا لك ايتها.الصحراء يكفيك فخرا ان رمالك كانت تطبع اثار اقدام خير خلق الله ...... استنشق هواءها النقي .. وهناك راى الكل كيف يشع النور من الوجه البرئ .. وجه اجمل طفل منذ ان خلق الله البرية
الصحراء حب يسكن عروق اهلها ....... وماذا يعرف البعيد عنها من اسرار هذا الحب
يشرفنا ترحيبك ويسرنا انضمامك لنا,,,,,,,
فضلا وليس أمراً اضغط دخول إذا كنت مسجل أو اضغط تسجيل إذا كنت غير مسجل ,,اما اذا كنت تريد التصفح فاضغط إخفاء ......

منتديات محبى سيناء
الصحراء هي من ذهب اليها ذلك الطفل اليتيم الذي اعطى للحياة معنى وقيمة
الصحراء من حضنت نبي الامة محمد عندما كان في احضان السيددة حليمة السعدية فهنيئا لك ايتها.الصحراء يكفيك فخرا ان رمالك كانت تطبع اثار اقدام خير خلق الله ...... استنشق هواءها النقي .. وهناك راى الكل كيف يشع النور من الوجه البرئ .. وجه اجمل طفل منذ ان خلق الله البرية
الصحراء حب يسكن عروق اهلها ....... وماذا يعرف البعيد عنها من اسرار هذا الحب
يشرفنا ترحيبك ويسرنا انضمامك لنا,,,,,,,
فضلا وليس أمراً اضغط دخول إذا كنت مسجل أو اضغط تسجيل إذا كنت غير مسجل ,,اما اذا كنت تريد التصفح فاضغط إخفاء ......

منتديات محبى سيناء
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتديات محبى سيناء


 
الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول
حتى نتسم عبير الحريه***حتى لا يصبح الوطن فى مهب الريح***حتى لا ندع قراراتنا فى يد من باعو الوطن وسرقوا مقدراته حتى لا تكون سلبيا شارك فى الانتخابات وأدلى بصوتك لمن يستحق
إداره منتديات محبى سيناء ترحب بكل زوارها الكرام وتتمنى ان ينال الموقع اعجابهم وكل عام وانتم بخير............
تشكر إداره المنتدى الأخ الغالى محمد جعفر على مجهوداته المتواصله فى سبيل الرقى بمنتدانا
يسر إداره منتديات محبى سيناء اعلان العضوه غزل نائب مدير الموقع ولها كافه الصلاحيات مع تمنياتناً بالمزيد من التقدم والتواصل البناء الهادف..........

 

 Het voorleggen van de Islam aan de stammen en individuen

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
LOVERS SINAI
المدير العام
المدير العام
LOVERS SINAI


عدد المساهمات : 2417
نقاط : 179782
تاريخ التسجيل : 09/08/2010
الموقع : أم الدنيا

Het voorleggen van de Islam aan de stammen en individuen   Empty
مُساهمةموضوع: Het voorleggen van de Islam aan de stammen en individuen    Het voorleggen van de Islam aan de stammen en individuen   I_icon_minitimeالأحد سبتمبر 12, 2010 5:53 pm

Het was een gewoonte van de profeet, Allah's zegen en vrede zij met hem, sinds hij werd opgedragen de boodschap openlijk te verkondigen, om elk bedevaartsseizoen, maar ook tijdens de regelmatige markten die de Arabieren hielden, de verblijven van de verschillende stammen te bezoeken en hen tot de Islam op te roepen.

De meest bekende markten die de Arbieren in het djahiliyah-tijdperk hielden waren de volgende drie: U'kadh, Madjnah en Thul-madjaz.


U'kadh is een dorpje tussen Nakhlah en Taïf. Zij zetten daar een markt op vanaf het begin van de maand Thil-qi'dah tot de twintigste ervan, daarna verplaatsten ze zich naar Madjnah en zetten een markt op tot het einde van de maand Thil-qi'dah. Madjanah ligt ten zuiden van Mekka bij de vallei Mar-ad-dhahraan. Thul-madjaz ligt achter de berg Arafah "djabal ar-rahmah". Daar zetten ze de markt op vanaf het begin van de maand Thil-hidjah tot de achtste ervan, waarna zij de bedevaartsrituelen verrichtten.

De stammen die de profeet, Allah's zegen en vrede zij met hem, voor steun heeft benaderd en tot de Islam heeft aangeroepen, zijn onder andere: Beni A'amir Ibn Sa'sa'ah, Beni Muharib Ibn Khasfah, Beni Fazarah, Ghassan, Murrah, Beni Hanifah, Beni Salim, Beni A'bs, Beni Nasr, Beni Albuka', Kindah, Kalb, Beni Alharith Ibn Ka'b,
A'thrah en Alhadharimah. Geen van de genoemde stammen ging daarop in. De reacties waren verschillend van aard. De ene stam weigerde vriendelijk, de andere stam eiste weer dat zij de leiding na zijn overlijden zouden krijgen. Andere stammen hadden gezegd: "Je eigen familieleden en mensen kennen jou beter dan wij doen maar hebben je ook niet gevolgd". Weer andere stammen behandelden hem slecht, vooral Beni Hanifah en de mensen van Musaylimah, zij noemden hem 'de leugenaar'.

Gelovigen van buiten Mekka:

Allah's voorbeschikking zorgde ervoor dat enkele mannen die geen bewoners van Mekka waren zich tot de Islam bekeerden in een periode dat de verkondiging van de Islam moeilijke tijden doormaakte. Zij waren het kleine beetje licht dat hoop gaf in een duistere tijd. Enkele van deze bekeerde mannen waren:


1. Suwaid Ibn As-samit: hij was een intelligente dichter, woonachtig in Yathrib (Medina) en werd Alkamil genoemd uit bewondering voor zijn dichtwerk. Hij kwam naar Mekka als bedevaartganger waarde profeet, Allah's zegen en vrede zij met hem, hem tot de Islam opriep. Vervolgens legde hij de profeet, Allah's zegen en vrede zij met hem, de wijsheden van Luqmaan uit. Als antwoord liet de profeet, Allah's zegen en vrede zij met hem, de dichter naar de Koran liet luisteren waarop hij moslim is geworden en zei: "Deze uitspraken zijn erg mooi". Hij is later vermoord in de strijd tussen de stammen Al'aws en Alkhazradj voor de bi'ath-dag.

2. Iyaas Ibn Mu'ath: hij was een jongeman gevestigd in Yathrib. Hij kwam naar Mekka in een delegatie aan het begin van het jaar 11 na het gezantschap. De delegatie was een onderdeel van de stam Al'aws die bontgenoten zochten van Quraish tegen de stam Alkhazradj.
De profeet, Allah's zegen en vrede zij met hem, benaderde hen en riep ze op om zich tot de Islam te bekeren en las de Koran voor waarna Iyaas zei: "Dit is beter dan waar jullie voor gekomen zijn". Abul-haysar, een delegatielid, gooide met aarde op het gezicht van Iyaas en zei: "Laat ons met rust, wij zijn hier voor iets anders gekomen", waarna Iyaas zich stil hield. Hij overleed vlak na hun terugkeer naar Yathrib. Voor zijn dood verheerlijkte en bedankte hij Allah, de Verhevene. Zijn volk twijfelde er niet aan dat hij al moslim was toen hij overleed.

3. Abu Thar Alghifari: hij ontving het bericht van het gezantschap van de profeet, Allah's zegen en vrede zij met hem, door middel van de bekering van Suwaid Ibn As-samit en Iyaas Ibn Mu'ath.

Hij stuurde vervolgens zijn broer naar Mekka om het bericht te bevestigen, deze vertrok en keerde terug maar Abu Thar was daarmee nog niet tevreden. Hij besloot zelf naar Mekka te gaan. Hij vertrok totdat hij Mekka naderde en ging de gewijde moskee binnen waar hij ongeveer een maand verbleef en van het water van de zamzam-put dronk, dat was zijn voeding.

Hij durfde niemand naar de profeet, Allah's zegen en vrede zij met hem, te vragen omdat hij bang was. Ali, moge Allah met hem tevreden zijn, is hem gevolgd en heeft hem vervolgens naar de profeet, Allah's zegen en vrede zij met hem, begeleid.

Abu Thar vroeg de profeet, Allah's zegen en vrede zij met hem, om de Islam uit te leggen, waarna hij onmiddellijk moslim is geworden.

Hij ging weer naar de gewijde moskee en uitte daar de geloofs- verklaring; "Ik verklaar dat er geen andere god is dan Allah en dat Mohammed Zijn dienaar en gezant is".
De mensen van Quraish vielen hem aan en sloegen hem. Ze probeerden hem te vermoorden, maar Al'abbas redde zijn leven. De volgende ochtend vond dit weer plaats waarbij Al'abbas hem nogmaals heeft gered. Abu Thar keerde daarna terug naar de vestigingsplaats van zijn stam Beni Ghaffar, waar de profeet, Allah's zegen en vrede zij met hem, later ook naartoe ging toen hij naar Medina was geïmmigreerd.

4. Tufail Ibn Amr Ad-dawsi: hij was een dichter en hoofd van zijn stam Daws in de omgeving van Jemen. Hij kwam naar Mekka in het jaar 11 na het gezantschap. De bewoners van Mekka ontmoetten hem toen en waarschuwden hem voor de profeet, Allah's zegen en vrede zij met hem. Hij liep toen de gewijde moskee binnen en was vastbesloten om niet te luisteren naar de profeet.


De profeet, Allah's zegen en vrede zij met hem, was op dat moment bij de Ka'bah aan het bidden. Tufail hoorde iets wat hij goed vond en zei tegen zichzelf: "Ik ben een dichter en een intelligente man. Het moet voor mij niet moeilijk zijn om het goede en het kwade te onderscheiden. Laat ik daarom naar deze man luisteren. Als het mij bevalt accepteer ik het en anders laat ik het."

Toen de profeet, Allah's zegen en vrede zij met hem, naar zijn huis ging, volgde hij hem. Hij vertelde aan hem zijn verhaal en vroeg hem vervolgens om wat over de Islam te vertellen. De profeet, Allah's zegen en vrede zij met hem, deed dat en las hem uit de Koran voor.

Hij bekeerde zich tot de Islam en uitte de geloofsverklaring waarbij hij zei: "Mijn volk gehoorzaamt mij. Ik zal naar ze teruggaan en hen oproepen tot de Islam.
Verzoek Allah, de Verhevene, mij te steunen door een teken". De profeet, Allah's zegen en vrede zij met hem, heeft dat gedaan en toen Tufail bij zijn volk aankwam, straalde zijn gezicht een bijzonder licht uit. De profeet, Allah's zegen en vrede zij met hem, verzocht daarna aan Allah dat Deze het teken elders bij Tufail zichtbaar zou maken. Het licht werd overal in zijn lichaam zichtbaar. Toen Tufail bij zijn mensen aankwam riep hij hen op tot de Islam. Zijn vader en zijn vrouw zijn wel moslim geworden maar de rest van zijn mensen niet. Toen hij echter naar Medina immigreerde na Alhudaybia (het Alhudaybia verdrag wordt nog later in dit boek behandeld) waren zeventig tot tachtig gezinnen met hem mee geïmmigreerd.

5. Dhamad Al'asadi: hij kwam uit de stam Azd in Jemen en behandelde mensen die bezeten waren door de djinn of de satan.


Hij kwam naar Mekka, hoorde de dwazen zeggen dat Mohammed bezeten was en wilde hem genezen. De profeet, Allah's zegen en vrede zij met hem, zei tegen hem: "Alle lof aan Allah. Wij uiten lof aan Allah en vragen om Zijn steun. Aan wie Allah het juiste pad wijst wordt door niemand meer op het verkeerde pad gezet en die Allah laat dwalen vindt niemand meer die hem de juiste weg wijst. Ik verklaar dat er geen god is dan Allah, de Enige zonder metgezel, en ik verklaar dat Mohammed Zijn dienaar en gezant is".

Dhamad vroeg de profeet, Allah's zegen en vrede zij met hem, drie keer om dit te herhalen en zei daarna: "Ik heb uitspraken van priesters gehoord en van magiërs en dichters, maar zulke woorden heb ik nog nooit gehoord. Deze uitspraken dragen zeeën van betekenissen in zich.
Geef me uw hand dan beloof ik u dat ik me zal houden aan de Islam."

De Islam in Medina:

Zes mensen van de stam Alkhazradj uit Yathrib zijn ook goede moslims geworden:

- As'ad Ibn Zirarah
- A'wf Ibn Alharith Ibn Rifa'ah (A'wf Ibn A'frae')
- Rafi' Ibn Malib Ibn Al'idjlan
- Qutbah Ibn A'mir Ibn Hadidah
- U'qbah Ibn A'mir Ibn Nabi
- Djabir ibn Abdullah Ibn Ri'ab

Deze mensen kwamen samen met anderen naar Mekka tijdens het bedevaartsseizoen in het jaar 11 na het gezantschap. De bewoners van Yathrib kregen vaker van hun naburige joodse stammen te horen dat een profeet binnenkort zou worden gezonden. "Wij zullen zijn kant kiezen en jullie uitroeien zoals dat bij de mensen van A'ad en Iram het geval was". Toen zij bij Al'aqabah in Minan waren,
liep de profeet, Allah's zegen en vrede zij met hem, langs hen en hij hoorde hen praten. Hij sprak hen aan met de vraag: "Wie zijn jullie?". Zij antwoordden: "Wij zijn van de stam Alkhazradj". "De bontgenoten van de joden?" vroeg hij. Zij bevestigden dat. De profeet, Allah's zegen en vrede zij met hem, vroeg hen om te gaan zitten zodat hij met ze kon praten. Zij deden dat waarna de profeet hen over de inhoud van de Islam vertelde, uit de Koran las en hen tot Allah, de Verhevene, opriep. Zij zeiden tegen elkaar: "Dit is de profeet waarmee de joden jullie bedreigen, laat ze jullie niet vr zijn om in hem te geloven". Zij bekeerden zich allen tot de Islam en zeiden tegen de profeet, Allah's zegen en vrede zij met hem: "Onze mensen gedragen zich haatdragend en vijandig jegens elkaar. Als Allah hen tot eenstemmigheid zou brengen door u dan bent u de meest dierbare man voor ons".
Zij beloofden aan hem de boodschap van zijn religie verder te verkondigen en spraken met hem af tijdens het volgende bedevaartsseizoen.





De eerste trouwzwering van Al'aqaba

Tijdens het eerstvolgende bedevaartsseizoen in het jaar 12 na het gezantschap kwamen twaalf mannen, waarvan tien van de stam Alkahazradj en twee van de stam Al'aws, naar Mekka. Vijf van de tien personen uit de stam Alkhazradj waren het jaar ervoor ook geweest. Behalve Djabir Ibn Abdullah waren dat deze vijf anderen:

- Mu'ath Ibn Alharith (Mu'ath Ibn A'frae')
- Thakwan Ibn Abd-Qais
- U'badah Ibn As-samit
- Yazid Ibn Tha'labah
- Alabbas Ibn Ubadah Ibn Nadhlah

De twee mannen uit Al'aws waren:
- Abul-Haytham Ibn At-tayhan
- U'waym Ibn Saaidah

Deze groep mensen ontmoette de profeet, Allah's zegen en vrede zij met hem, bij Al'aqabah in Minan. Hij leerde hen de Islam en zei tegen hen: "Zweer mij trouw te zijn en dat jullie geen metgezel naast Allah zullen aanbidden, dat jullie niet stelen, geen ontucht plegen, jullie kinderen niet vermoorden, dat jullie niet met lasterlijke slechtheid aankomen en mij in het redelijke niet ongehoorzaam zijn. Wie van jullie zich hieraan houdt vindt zijn beloning bij Allah. Wie zich hieraan niet houdt en zijn bestraffing in het tegenwoordige leven krijgt; dat zal de vergelding van Allah zijn. Het is aan Allah, de Verhevene, om degene al dan niet te bestraffen. Zij zworen hierna trouw te zijn aan de profeet, Allah's zegen en vrede zij met hem.
De verkondiging van de Islam in Yathrib:

Bij de terugkeer van deze groep mensen naar Yathrib stuurde de profeet, Allah's zegen en vrede zij met hem, Mus'ab Ibn U'mair met hun mee. Hij leerde hen de Koran en de religie. Mus'ab Ibn U'mair logeerde bij Abu Umamah As'ad Ibn Zurarah waarna zij samen actief de Islam verkondigden. Zij bezochten een tuin waar het stamhoofd van Al'aws, Sa'd Ibn Mu'ath ook aanwezig was. Sa'd vroeg aan zijn neef Usaid Ibn Hadier of hij naar de twee mannen zou lopen om hen weg te sturen. "Zij beïnvloeden de zwakken onder ons". Usaid pakte zijn pijl en boog en liep naar hen. Toen As'ad hem zag zei hij tegen Mus'ab: "Dit is een vooraanstaande binnen zijn stam, wees oprecht jegens hem".

Usaid benaderde hen en zei: "Waarom zijn jullie hier, om de zwakken onder ons tot dwazen te veranderen? Verlaat ons als jullie in leven willen blijven"
Mus'ab zei: "Zou je even willen gaan zitten en luisteren. Als je het redelijk vindt dan neem je het aan anders laten we jou met rust". Hij stemde hiermee in en ging zitten. Mus'ab sprak met hem over de Islam en las hem uit de Koran voor. Usaid waardeerde deze religie, omhelsde de Islam waarbij hij de geloofsverklaring uitte.

Usaid keerde terug en probeerde Sa'd Ibn Mu'ath naar hen te struren. Hij zei tegen hem: "Ik sprak met de twee mannen en kon niets, wat slecht was, aan ze merken. Ik heb ze gewaarschuwd en zij zullen daarmee op-houden". Usaid voegde eraan: "Er is mij verteld dat de mensen van Beni Harithah, As'ad Ibn Zurarah willen vermoorden omdat hij een neef van je is, zij schenden hiermee het verdrag dat jullie hebben.

Sa'd reageerde woedend.
Hij stond op en liep naar de twee mannen. Mus'ab heeft hem op dezelfde manier toegesproken als Usaid waarna Allah, de Verhevene, hem tot de Islam heeft bekeerd. Hij uitte de geloofsverklaring en keerde terug naar zijn mensen en zei: "O mensen van Beni Abd-alashhal, hoe hebben jullie mij gekend?". Zij zeiden: "Je bent onze heer en je bent de wijste onder ons". Hij vertelde hen daarna dat niemand meer met hem kon praten voordat zij allen in Allah zouden geloven en in zijn gezant. Op dezelfde avond zijn ze allemaal moslim geworden, behalve Al'usayram.

Deze man bekeerde zich pas op de dag van Uhud-strijd tot de Islam. Hij stierf tijdens deze strijd als martelaar alvorens hij ook maar een keer was neergeknield voor Allah.

Mus'ab Ibn U'mair keerde daarna terug naar Mekka vlak voor het bedevaartsseizoen.
Hij droeg deze berichten van overwinning met zich mee.
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://saadhamdy.yoo7.com
 
Het voorleggen van de Islam aan de stammen en individuen
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» SU VIDA ANTES DEL ISLAM
» De bekering van Hamzah tot de Islam:

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتديات محبى سيناء :: this is Mohamad :: Nederlands-
انتقل الى: